Рецензия за

Миглена Николчина, Изгубените еднорози на революцията. Българските интелектуалци през 1980-те и 1990-те години, София: Литературен вестник, 2012.

Камелия Спасова. Наследството на еднорозите. Ars Theoria II.

Книгата на Миглена Николчина „Изгубените еднорози на революцията. Българските интелектуалци през 1980-те и 1990-те години“ поставя като своя изходна точка следното питане: „Какво тласка ars erotica на хубавите разговори и изчезва така драматично след промените, като оставя след себе си неясен срам, но и толкова носталгия…?“ Негативната начална хипотеза регистрира местата на загуба: изчезнали са следите от контекста, очертан в рамките на българските интелектуални среди през 80-те и 90-те години, изчезнал е Западът като интелектуална утопия, изчезнали са еднорозите на източноевропейските революции. Още…

Миглена Николчина. Деви, рицари, кралици. Любовта в литературата на Средновековието и Ренесанса. ИК „Жанет 45”, Пд, 2014, цена 15 лв.
Деви, рицари, кралици е заглавието на още в оформлението си красивата книга на Миглена Николчина. И по-скоро илюстрацията на корицата, отколкото заявените в един дъх герои, подсказва привидността на този сякаш полово неутрален ред. Лицето на жената в илюстрацията е прибрано към вътрешността на книгата. Дрехата, хартиена маска, изрязваща деколте, не прикрива, а изразява гърба като окото на жена.
В подзаглавието книгата поставя героите си в контекста на отминали епохи (Любовта в литературата на Средновековието и Ренесанса), сякаш в съзвучие с интуициите и често поставяната днес диагноза за „отживялост” не само на „романтичната” любов, за принадлежността на любовта към отминало време, за неуместността й в урбанистичния ни свят и студен социален климат. Като прехождат от едно към друго време, от една към друга литература, тези кратки разкази проследяват трансформацията на мита за съвършената любима от наченките му в рицарската поезия до разгръщането му при ренесансовите автори и разпада му така, че той никога повече не се възражда.
Тази книга обаче въздига „надежда” от финала си. Още
Advertisements

One Response to Рецензия за

  1. Pingback: Рецензии за | Миглена Николчина Miglena Nikolchina

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s